Jak zaujmout zákazníky a získat jejich důvěru? Vsaďte na storytelling marketing
Získat pozornost zákazníků ve světě, kde jsou na každém rohu bombardováni reklamou, není vůbec snadné. Aby si v moři konkurence zapamatovali zrovna vás, potřebujete silný brand, poutavé texty a vizuál i přesné cílení.
Existuje však ještě jeden významný nástroj současného marketingu, o kterém jste možná neslyšeli. Storytelling marketing.
Prodejte svůj produkt skrze příběh. Víme, jak na to!
Příběhy a emoce prodávají. Potvrzují to psychologické výzkumy, přetrvání mýtů a příběhů z dávného starověku i to, jak snadno si zapamatujete vtipy, drby a historky. A přesně na tom staví i storyteling marketing.
Jak to funguje? Jednoduše.
Stačí jen propojit marketingové sdělení s myšlenkou, příběhem – ideálně takovým, kde se zákazník uvidí v hlavní roli. Emocemi nabité video či kampaň si totiž každý zapamatuje lépe než suchý slogan.
Miliardové tržby? S příběhovým rámcem budou na dosah
Příběhy zaujmou lépe než suchá sdělení. Jak je však vyprávět skrze marketing, kde vůbec začít, a hlavně, jak na to? Řešením je využití příběhového rámce. A pro inspiraci nemusíte chodit daleko – stačí se podívat na úspěšné filmy nebo seriály.
- Příběhový rámec dokáže přinést miliardové tržby – tedy alespoň ve filmovém odvětví.
- Ani v marketingu ale není k zahození, protože vám přiláká zákazníky, které potřebujete.
- Jeho systém je navíc osvědčený tisíci let lidského vývoje. Příběhy jsou tu s námi už od pradávna, zakódované v naší hlavě – a stále nás dokážou oslovit.
Jedním z nejrozšířenějších typů příběhového rámce je tzv. Cesta hrdiny, která se využívá i v řadě těch nejúspěšnějších filmů. Ukazuje jednotlivé kroky, kterými si hrdina (neboli zákazník) prochází na své cestě k jinému, lepšímu životu. A to právě díky vašemu produktu nebo službě.
Aplikovat jej můžete ve všech typech a formátech marketingu, od videí a grafických bannerů přes inzerci a placenou reklamu až po texty na vašem webu. Jak na něj?
3 kroky k příběhu, který zaujme každého zákazníka
Ať už prodáváte oblečení, hračky nebo stavebniny, nabízíte masáže nebo finanční poradenství, příběhový rámec může pomoct i vaší značce. Pokud je správně postavený, využít jej lze kdekoliv. Stačí dodržet ty správné kroky.
- Ukažte zákazníkovi produkt, který vyřeší jeho problém
- Pozvěte ho na společnou cestu s vámi k nalezení na jejich řešení
- Staňte se součástí života svých zákazníků
Pojďme se blíže podívat, jak na to.
1. Ukažte zákazníkovi produkt, který vyřeší jeho problém
Problémy a pocity zákazníků. Přesně na ty se v 1. fázi příběhového rámce soustředíme – ukazujeme jim, že rozumíme tomu, co je trápí. Zobrazujeme jejich potřeby a cíle, ale také obavy a překážky, které je brzdí na cestě k jejich naplnění. A to vše ještě předtím, než poznají vaši značku a rozhodnou se pro ni.
- „Trápí vás neustálá únava a neschopnost soustředit se?“
- „Už vás nebaví pořád uklízet nádobí od večeře?“
- „Také se vám stává, že si objednáváte oblečení, které ne a ne sedět?“
Ve vyhledávání pokrýváme často kladené otázky zákazníka – ten totiž ví, že jej něco trápí, ale zatím nezná řešení nebo se pro něj nerozhodl. Právě proto ho musíme zaujmout a ukázat mu, že naše značka existuje a může mu pomoct.
Nesnažíme se mu prodat produkt, ale spíše vybudovat vztah. Prezentujeme se jako průvodce, který mu může pomoci překonat problémy. Content marketing je zde naší hlavní zbraní.
2. Pozvěte zákazníka na společnou cestu s vámi
Váš zákazník už ví, že si potřebuje koupit produkt nebo službu – proto je načase, aby si vybral právě vás.
Buďte mu neustále na očích a k dispozici. Připomeňte mu nejen svůj produkt, ale i problémy, které díky němu vyřeší. Podělte se i o zkušenost ostatních zákazníků a jejich příběhy.
Vyzdvihněte nejen parametry vašeho produktu, ale i benefity, které nabízíte. Slevy, doprava zdarma, zákaznická podpora, na to vše lidé slyší. A pro zdůraznění se nebojte použít naléhavé claimy, například:
- „Řešení máte na dosah. Tak na co čekáte?“
- „Nezmeškejte sezónní výprodej za jedinečné ceny!“
- „Pozor, už zbývá jen 10 volných míst…“
Čím více argumentů zákazníkovi předložíte, tím spíše se rozhodne právě pro vás.
3. Staňte se součástí života svých zákazníků
Koupí vašeho produktu nebo služby vaše práce nekončí. Ve 3. fázi jde především o podporu a udržení zákazníka. Pečujte o něj a hýčkejte si ho. Připomínejte mu, že jste mu stále na blízko, a povzbuďte jej, aby se podělil o svůj vlastní příběh. Váš zákazník se stává ambasadorem vaší značky a základem komunity, kterou postupně budujete.
- „Potřebujete poradit se svým zařízením? Náš servis je tu vždy pro vás.“
- „Jak vypadala vaše cesta s naší aplikací? Podělte se s námi o váš příběh.“
- „Vážíme si vaší podpory a těší nás, že jste stále s námi.“
Zaměřte se na to, kým se váš zákazník stal díky vašemu produktu. Jde o závěr příběhu, který vyprávíte, proto se soustřeďte na pocity klidu, úlevy, štěstí či úspěchu.
Zároveň však nezapomínejte ani na ostatní zákazníky, kteří řešení teprve hledají. Už ve fázi, kdy vidí problém, jim musíme ukázat řešení. Cíl, za kterým mají vyrazit. A tím je motivovat.
Už víte, jak bude vypadat příběh vaší značky?
Storytelling je mocným marketingovým nástrojem, který k vám přiláká a udrží zákazníky. Můžete ho využít v reklamách, na sociálních sítích či na webové stránce. Každé jeho sdělení je jako součást puzzle, které postupně zapadají do sebe a tvoří váš příběh.
Ať už však bude mít jakoukoliv podobu, pamatujte na to nejdůležitější – zákazník je vždy tím hlavním, o koho jde. Značka samotná je jen jeho průvodce. A protože každý hrdina potřebuje jiného průvodce, storytellingové kampani by mělo předcházet také určení brandu a specifické osobnosti značky.
Vsaďte na sílu příběhů i ve vaší marketingové kampani. Poradíme vám, jak na to, a přidáme ještě něco navíc. Poskytneme vám kompletní marketingové služby. Kontaktujte nás a vyberte si řešení pro vás na míru.