ROI je zkratka z anglického Return on Investment, vrátíme-li se do češtiny, můžeme to přeložit jako návratnost investice. Jedná se o metriku, díky které můžete zjistit, jestli se vaše investice vyplácí. Odpovídá totiž na jednoduchou, ale zásadní otázku: „Jaký zisk mi přinesla každá investovaná koruna?“
Pomocí ROI si podniky a investoři ověří, zda jejich rozhodnutí přinášejí očekávané výsledky, nebo by bylo lepší zaměřit se na jiné aktivity.
Ať už tedy investujete do nové technologie, rozšiřujete podnikání, nebo nastavujete marketingovou strategii, s ROI získáte užitečnou a přesnou zpětnou vazbu.
Při výpočtu ROI je třeba se zaměřit na příjmy a náklady spojené s daným projektem (například marketingovou kampaní), u kterého chceme zjistit návratnost investic.
Jednoduchým výpočtem získáte velmi cenné informace. Použijte tento vzorec:
Příklad:
Investovali jste 50 000 Kč do marketingové kampaně, která přinesla tržby 80 000 Kč. Čistý zisk je tedy 30 000 Kč (80 000 Kč – 50 000 Kč).
To znamená, že návratnost vaší investice je 60 %. Každá investovaná koruna vám tak vydělala dalších 60 haléřů.
Tip: Pokud vás zajímají jen marketingové výdaje a jejich přímá návratnost, můžete využít ROMI (Return on Marketing Investment). Tato metrika se zaměřuje čistě na marketingové náklady a příjmy a pomůže vám lépe vyhodnotit efektivitu konkrétních kampaní.
Tahle metrika není žádná semetrika. Nekřičí na vás, že vyhazujete své peníze zbytečně, ale jasně vám ukáže, kam vaše finance šly a jestli se to vyplatilo. Pomůže vám zjistit, co funguje, a kde byste naopak své zdroje mohli využít lépe. Můžete se tak lépe rozhodnout, jak naložit s dalšími prostředky.
V podnikání má několik klíčových využití:
Často se setkáváme s dotazem, jaký je rozdíl mezi návratností investic (ROI) a návratností prostředků vložených do reklamy (ROAS). Přestože na první pohled možná vypadají podobně, každá z těchto metrik měří něco jiného a slouží k jiným účelům.
ROI (Return on Investment) měří celkovou návratnost investice – bere v úvahu všechny náklady spojené s marketingovou kampaní či jiným projektem. Naproti tomu ROAS (Return on Ad Spend) sleduje pouze návratnost prostředků vložených konkrétně do reklamy.
Pojďme se podívat na vzorce:
ROI počítá s čistým ziskem a zahrnuje všechny náklady – nejen reklamu, ale i mzdy marketérů, software a další výdaje. ROAS sleduje jen výdaje na reklamu a příjmy z ní. Je rychlejší na výpočet, ale méně podrobný.
ROI vám tedy pomůže zjistit, zda se celkovém výsledku vyplatilo investovat do určitého projektu, marketingové PPC kampaně nebo jiné podnikatelské aktivity, zatímco ROAS vám ukáže, jak efektivní byly samotné výdaje na reklamu.
Příklad:
Firma investovala 20 000 Kč do reklamní kampaně, která přinesla tržby ve výši 50 000 Kč. Reklamní výdaje byly tedy 20 000 Kč, ale celkové náklady na projekt, zahrnující například platy zaměstnanců, náklady na software a další výdaje, byly 35 000 Kč.
V našem příkladu je ROAS vyšší (250 %), protože nezohledňuje související náklady, zatímco ROI ukazuje skutečnou návratnost investice (42,86 %).
Nejde jednoznačně určit, jaká hodnota ROI je „dobrá“ – ideální hodnota ROI se liší podle typu podnikání, odvětví i konkrétních cílů. Přesto existují obecné indikátory, které vám můžou napovědět:
Zvýšení ROI není o náhodě, ale o promyšlené strategii. Jako marketingová agentura vám přinášíme tipy zaměřené především na oblast marketingu, které vám mohou pomoci dosáhnout lepších výsledků:
ROI je skvělým pomocníkem pro měření návratnosti investic, ale stejně jako jiné metriky má své limity. Je důležité chápat, že se jedná o zjednodušený pohled na výkonnost, který nedokáže pojmout všechny aspekty vašeho podnikání.