AIDA model (marketing) | KREJTA reklamní agentura
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Slovník > AIDA model (marketing)

AIDA model (marketing)

Jakže? Vysvětlete mi, prosím, co je to AIDA model marketing.

Model AIDA nebo také strategie AIDA je zkratka složená z prvních písmen anglických slov Attention, Interest, Desire, Action. Jde o model postupného působení propagace. Na konci stojí spokojený zákazník, který provedl to, co jsme po něm požadovali – zakoupení, zaslání objednávky, a jiné.

Attention (pozornost) – nejprve je potřeba upoutat pozornost o produkt/službu u odpovídající cílové skupiny.

Interest (zájem) – pozornost už máme, nyní potřebujeme vzbudit zájem, probudit v potenciálních zákaznících chuť zjistit o službě/produktu více informací.

Desire (touha) – nyní přišel čas, abychom zákazníkovi ukázali, proč po produktu/službě tak moc touží, proč bez něj/ní nemůže být a potřebuje jej/ji vlastnit.

Action (akce) – touha zákazníka už je natolik veliká, že se pro produkt/službu rozhodl. Teď mu tento proces musíme co možná nejvíce ulehčit.

AIDA model marketing

Proč bych to měl/a potřebovat?

Když víte, jakými fázemi rozhodování zákazníci procházejí, můžete přesněji cílit svou propagaci na jednotlivé fáze. Model je postupný, v každé fázi se zaměřujeme na něco jiného. Důležité je si rovněž uvědomit, že v každé fázi se počet zasažených zmenšuje. Počet potenciálních zákazníků, jejichž pozornost naše reklama upoutá, bude mnohem větší, než počet těch, kteří se rozhodnou produkt/službu koupit.

Model AIDA v praxi

Pojďme si to ukázat na pěkném příkladu. Představte si, že každoročně pořádáte koncert (a nepomáhá vám s tím marketingová agentura). Abyste o něm dali lidem vědět, umístíte někam reklamu.

Ve fázi Attention si zákazník rozklikne reklamu a dostane se na váš web.

Následuje fáze Interest, kdy si zákazník prohlíží váš web a zjišťuje, kde a kdy se akce koná. Recenzemi od návštěvníků z minulých let a zajímavým sestřihem videa z loňského ročníku v zákazníkovi vzbudíme touhu, jsme tedy ve fázi Desire.

Zákazník chce na náš koncert jít. A to je přesně ta chvíle, kdy si zákazník lístky na tento koncert objedná a zaplatí, tím provede akci a my jsme se dostali do poslední fáze Action.

Attention (pozornost) 

Možná se shodneme v tom, že nejtěžší je zákazníka zaujmout a „přilákat“ ho tak k tomu, aby se vůbec uráčil zhlédnout naše stránky nebo produkt. Nenechte proto lidi příliš dlouho přemýšlet a poskytněte jim hned ze začátku jasné informace ohledně vás a vašeho produktu. Nebo o sobě alespoň dejte znát.

  • Buďte aktivní – přidávejte příspěvky, tvořte svoji reklamu také prostřednictvím bannerů.
  • Sledujte také jiné účty – lidé a ostatní firmy na vás pak můžou snadněji narazit.
  • # Tagy – jsou jakousi formou klíčových slov na sociálních sítích. Ne všechny tagy jsou ale tím pravým klíčem ke komunitě, kterou právě hledáte. Proto jen správným používáním můžete otevřít brány k vašim zákazníkům. Taky to chce trocha analýzy.
  • Nezapomínejte na offline propagaci – zmiňte se o sobě v různých článcích, inzerátech nebo se lidem ukažte třeba na billboardech či bannerech v metru.
  • Inzerujte také na stránkách dodavatelů a spolupracovníků – samozřejmě jen pokud nějaké máte. ☺
  • Tvořte obojí – organický kontent, ale využívejte i ten placený – zejména pokud jste v podnikání nebo na sociálních sítích zcela noví, placený kontent vám pomůže k tomu, aby se o vás lidé dozvěděli dříve.

Interest (zájem)

I když ještě zákazník není zcela lapen v hrsti naší skvělé nabídky, je to fáze, ve které jsme ho alespoň minimálně zaujali. A představte si, že jsme jej zaujali dokonce natolik, že se možná bude pokoušet shánět si o nás nebo o našem produktu nějaké ty informace.

Dejte proto pozor na to, aby vašim zákazníkům nechyběli důležité informace. Když jich totiž nebude mít dostatek, je dost možné, že tento zájem odejde stejně rychle, jako přišel.

Co mezi takové informace patří?

  • Kreativní popisek

Jasný, krátký – ale zároveň – strhující a maximálně kreativní. Shrnout byste v něm měli všechny důležité znaky toho, kdo jste, co děláte a co poskytujete. Nezapomínejte však na to, že KRÁTKÝ se skutečně nerovná NUDNÝ.

  • Cena

Nebo alespoň informace o tom, kde ji můžeme dohledat nebo konzultovat. To je vhodné zejména, pokud děláte věci na zakázky, nebo poskytujete služby, které si žádají samostatnou kalkulaci.

  • Kvalitní a poutavé fotografie

V době rozvinutých technologií samozřejmě nemohou chybět, a to na žádné sociální síti.  Nemusíte si hned pořizovat nejmodernější fotoaparáty (profesionální fotografie nebo videa ale rozhodně nejsou na škodu), mnohdy stačí, když budete maximálně kreativní. A tomu věřte, že vizuál dělá hodně zázraků. Zobrazení produktu z více úhlů vám také zaručí body navíc.

  • Kontakt

Možná ne každý, ale neměli byste zapomínat na to, že někteří lidé se s vámi budou chtít spojit. Poskytněte jim kontakt přímo na vás. Email, telefon. Nejlépe však obojí.

  • Máte nový produkt

Je pak skvělé se o něm zmínit na vaší sociální síti. Dejte lidem najevo, že na ně myslíte a děláte vše, co je ve vašich silách, abyste jim poskytli to nejlepší a nejnovější. A to rychlostí světla.

  • Speciální slevy, nabídky

Skvělý způsob jak si získat zákazníky. Proto když něco takové poskytujete, dejte o tom vědět co nejrychleji. Nezapomínejte se také zmínit, dokdy je takovým způsobem chcete rozdávat, aby to zákazníci skutečně nezmeškali.

Zaujmout lidi, stejně jako v nich vyvolat pozornost nebo touhu, byste určitě měli také prostřednictvím jiných marketingových kanálů.

Mějte na paměti, že jakmile se kdekoli o vaší unikátní výhodě zmíníte, ať už je to v letáku nebo na banneru, vaši zákazníci by měli tuhle informaci vidět na všech kanálech stejně.

Desire (touha)

Je zcela jisté, že nejste jediní, kdo podobný produkt na internetu prodává.

A tak u potenciálních zákazníků přichází na řadu porovnávání s vaší konkurencí. Hledání lepšího, kvalitnějšího, levnějšího. Jednoduše toho nejlepšího, co z toho zákazník dokáže vyždímat.

Mezi online konkurencí buďte proto VY ten pravý. Ten, kdo zasáhne lidi přímo do srdce a zaryje se jim do paměti na dlouhou dobu. Nechte je zahořet touhou po prezentování svých hodnot pomocí vaší značky.

Na co byste při téhle činnosti neměli zapomínat?

  • Promujte – zahrňte do své propagace speciální nabídky, dopravu zdarma, dárky. Vždyť kdo by vás pak nemiloval. <3
  • Udělejte soutěž – ještě lepší – zapojte lidi do dění. Podmínky soutěže mohou být zcela nevinné a zábavné, a i tak vám můžou pomoci k tomu, aby si vás lidé oblíbili ještě daleko víc.
  • Aktualizujte – nezanedbávejte svoje zákazníky a poskytujte jim pravidelné a nejnovější informace o dění, které souvisí s vaším produktem, firmou nebo třeba s její činností. Vyšperkujte vaši zeď a přilákejte zvědavé a chtivé pohledy.
  • Poskytněte nadpozemské služby – nejlépe takové, které budou zákazníka provázet před, během, ale také po nákupu.
  • Čtěte svoje komentáře – monitorujte, co se s vámi vaši zákazníci pokoušejí sdílet. Naslouchejte jim a vylepšete tím svoje produkty a svůj přístup k zákazníkům. To pak budou tržby.
  • O chytlavých obrázcích jsme se již zmiňovali.

Od vzplanutí touhou je pak už jenom krůček k nákupu. Dodržujte proto všechna pravidla a udržte si své zákazníky. I v této fázi se totiž ještě pokojně mohou obrátit na konkurenci.

Action (akce)

V této fázi modelu AIDA se zákazník chce zamýšlet jenom nad tím, kde a jak co nejrychleji získá váš produkt. Opět uděláte skutečně dobře, když zákazníka necháte přemýšlet co nejméně. Nenechte zákazníka změnit názor kvůli neprůhledným informacím. Je potřeba, aby měl každý jasno.

  • Vyjasněte proces, při kterém zákazník nakupuje.
  • Vyjasněte všechny informace a možnosti o způsobech platby – jakým způsobem u vás můžou lidé zaplatit? Prostřednictvím převodu, na fakturu, dobírkou nebo i jinak?
  • Vyjasněte možnosti a způsoby doručení – dá se u vás zboží vyzvednout na pobočce? Zasíláte i kurýrem? Kolik jaká doprava stojí? Je při nákupu nad určitou sumu zdarma?

Když si víc lidí ve vás najde to své, o to víc lidí bude u vás nakupovat. Poskytujte proto co nejvíce možností platby a dopravy. Splníte tak přání mnohých vašich zákazníků. A když jim tyhle informace naservírujete na zlatém podnosu, aby jich nemuseli složitě vyhledávat, určitě vám to oplatí svou loajalitou.

Chcete vybojovat
více objednávek?

odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
^