Tlačítková novela – 6 klíčových změn, které online prodeji přináší
Online prodejci, zbystřete. Dlouho očekávaná tlačítková novela právě vstoupila v platnost. Přinášíme přehledný souhrn 6 klíčových změn, který vám pomůže je rychle a správně na vašem e-shopu zohlednit. Tak, abyste se vyvarovali porušení legislativy a případnému postihu. Pojďme na to!
Tlačítková novela – kde a proč se tu vzala?
Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku (zkráceně a lidsky řečeno „tlačítková novela“) reaguje na některé nejasnosti či problémy, s nimiž se může zákazník při online nakupování setkat. Její název vychází z úpravy závěrečného tlačítka, které slouží k dokončení nákupu na e-shopu. Změn ale přináší mnohem více.
Cílem tlačítkové novely je obecně zvýšit transparentnost online nákupů, což spotřebiteli umožní lépe se rozhodnout, zda nákup uskutečnit, či nikoli. Jednoduše řečeno tato novela garantuje vyšší ochranu při online nakupování.
Novela se vztahuje pouze na B2C obchodníky, kdežto B2B sektoru se vyhne obloukem. To samé platí pro prodejce spotřebního zboží s nízkou trvanlivostí, jako jsou potraviny, květiny a další.
6 hlavních oblastí, kterých se tlačítková novela dotýká
1. Recenze
Slyšíte to? Falešným nebo zkresleným recenzím právě zvoní umíráček. Tlačítková novela totiž stanovuje přísnější podmínky pro jejich zveřejňování.
Co to znamená pro e-shopy? Nově musí důsledně ověřovat, že recenze pocházejí skutečně od kupujících, kteří si produkt zakoupili. E-shopy budou muset také informovat své zákazníky o tom, jak ověřují pravost recenzí.
Jakými způsoby obchodníci získají ověřené recenze? Můžou například poslat odkaz společně s potvrzením objednávky nebo umožnit podání recenze pouze zákazníkům, kteří jsou přihlášeni do svého účtu.
Na povinnost ověřování recenzí by měly zároveň e-shopy zákazníky upozornit, ať už v obchodních podmínkách nebo v aktualitách. Pokud recenzi ověřit nejde, musí o tom zákazníky také informovat. Zároveň mají e-shopy možnost vybírat, které recenze na stránkách publikují. Opět ale za podmínky, že zákazníkům vysvětlí, podle kterých kritérií tak učinily.
A když to porušíte? V horším případě finance vaší firmy značně prořídnou, protože sankce za klamání zákazníků se můžou vyšplhat až do výše 5 000 000 Kč. V méně katastrofickém scénáři může spotřebitel do 90 dnů odstoupit od smlouvy, pokud se prokáže, že vámi uvedené informace jsou nepravdivé.
2. Tlačítko objednání
Jak jste se už dočetli výše, novela získala své označení podle povinnosti jasně formulovat závěrečné tlačítko k dokončení objednávky. Z textu tlačítka by mělo jednoznačně vyplývat, že je objednávka závazná a je třeba ji uhradit.
Použijte proto „Objednávka zavazující k platbě“, „Objednávka s povinností platby“ nebo jinou podobnou formulaci. Větám typu „Potvrďte“ nebo „Objednejte nyní“ se vyhněte velkým obloukem, jsou důrazně zakázány.
3. Řazení produktů
Řadíte na svém e-shopu jednotlivé produkty podle jejich prodejnosti, obliby, množství recenzí a podobně? Odteď musíte přímo ve výběru produktů uvést, na základě jakých parametrů jsou produkty v nabídce řazeny.
4. Slevy
S příchodem tlačítkové novely odzvonilo také umělému zlevňování, které může zákazníka snadno zlákat k nákupu pomocí zavádějících slevových akcí.
Nová pravidla ukládají prodejcům, aby spotřebitelům poskytovali informace o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží nabízeno během posledních 30 dnů před slevovou akcí. Sleva vyjádřená v procentech se vždy poměřuje s nejnižší cenou za dané období.
Nebude tak možné, aby e-shop zboží uměle zdražil a následně nabízel „velkou“ slevu. E-shopy mohou pokračovat ve hře s cenami a stále uvádět jako původní cenu tu, kterou uvedli při předchozí slevě, pokud mezi slevami není prodleva. Například nabízíte-li produkt v ceně 499 Kč ve 20% slevě a poté slevu navýšíte na 25 %, původní cena zůstává stále 499 Kč.
Samozřejmě může nastat situace, kdy se rozhodnete zboží kvůli rostoucím nákladům zdražit trvale. V takovém případě je potřeba myslet na to, že sleva by měla proběhnout nejpozději měsíc před připadnou akční nabídkou.
Existují ale výjimky. Tyto změny se nevztahují na rychle se kazící zboží, služby, nehmotné produkty nebo věrnostní programy typu akce 2+1 zdarma a podobně.
5. Reklamace
Zpřísnění se nevyhnuly ani podmínky reklamace. Původní šestiměsíční lhůta od převzetí, která platí pro reklamaci vadného produktu, se prodlužuje až na rok. Na její vyřízení máte přesně 30 dnů.
6. Dodací lhůta
Mění se i lhůta, v níž musí prodejce zboží doručit zákazníkovi. Nově je to do 30 dnů od objednání, pokud není v obchodních podmínkách uvedeno jinak. V opačném případě má zákazník právo od smlouvy odstoupit a obchodníkovi hrozí pokuta. Je také nutné uvádět konkrétní datum doručení, nikoliv jen období nebo rozmezí. Datum je samozřejmě třeba dodržet.
Jaké další změny tlačítková novela přináší?
- Nákup – Mezi přímo zakázané aktivity patří automatické vkládání produktů do košíku a zaškrtávání okének za spotřebitele, například pro odběr newsletteru. Obchodníci jsou dále povinni zákazníka před potvrzením objednávky vyzvat k jejímu zkontrolování. V neposlední řadě je třeba zákazníkům poskytnout obchodní podmínky v trvalé a nezměněné podobě, a to ne v podobě odkazu, ale PDF dokumentu, který bude zaslán společně s potvrzením objednávky.
- Návody k používání produktů – Máte návod? A mohla bych ho vidět? Bohatě stačí elektronický. Je důležité si ale uvědomit, že pouhý odkaz na internetové stránky nestačí. Ideálně jej zašlete na e-mail v PDF formátu.
- Telefonické smlouvy – Novela učinila přítrž i uzavírání smluv po telefonu. Ty jsou platné až po písemném potvrzení zákazníkem.
- Odstoupení od smlouvy – Při porušení některých zákonem stanoveným pravidel mají spotřebitelé právo odstoupit od uzavřené smlouvy v 90denní lhůtě. Nebo požadovat adekvátní slevu.
Potřebujete pomoct s nastavením nových pravidel na všem e-shopu? Chcete mít jistotu, že jste na nic nezapomněli a vaše úspory neztenčí bolestivá pokuta? Obraťte se na nás! Zařídíme, aby váš e-shop splňoval všechny podmínky.