Marketplace
Vysvětlete mi, co je to marketplace?
Marketplace (neboli online tržiště) je online portál plný zboží všeho druhu, které nabízejí různí prodejci. Zákazník na něm může nalézt produkty, které hledá, a jednoduše si je zakoupit. Mnozí jej v současnosti využívají také jako vyhledávač či srovnávač cen.
Pro obchodníky se zase jedná o prodejní kanál, který jim umožňuje dosáhnout více zákazníků. Lze skrze něj také expandovat do dalších zemí bez nutnosti náročné administrativy a vysokých nákladů.
Jak se marketplace liší od klasického e-shopu?
Marketplace zpravidla neprodává vlastní produkty. Funguje jako zprostředkovatel, je výkladní skříní ostatních prodejců a e-shopů. Zprostředkovává kontakt mezi zákazníky a prodejci, přestože vypadá jako klasický e-shop. Zákazník si může filtry upravit, jaké zboží hledá, a pohodlně jej nakoupit, aniž by musel marketplace opustit.
Proč se mi přes marketplace vyplatí prodávat?
V dnešní době jsou lidé zvyklí nakupovat přes internet, globálně. Prodejci tak přes marketplace získají více zákazníků. Jak ze své země, tak, v případě mezinárodních tržišť, i ze zahraničí. Zároveň ušetří na marketingu nebo provozu vlastního e-shopu. Tržiště zajistí všechno za ně, výměnou za provizi z prodeje, případně poplatek.
Proč se přes marketplace vyplatí nakupovat?
Online tržiště nabízí široký výběr produktů všeho druhu bez ohledu na jejich původ. Oblíbený je nákup oblečení a elektroniky, domácích potřeb, doplňků i dalšího zboží. V případě potíží je k dispozici zákaznický servis tržiště, který také zodpovídá za relevantnost jednotlivých prodejců.
Které marketplace jsou nejznámější?
Mezi globálně nejúspěšnější online tržiště patří třeba Amazon, eBay či Alibaba. V Evropě je dominantní portál Allegro či Zalando. U nás se daří tržištím, jako je Mall, Alza, ZOOT či nově nastupující Kaufland Global Marketplace.