CPM

Jakže? Vysvětlete mi, co je to CPM.

CPM je zkratka pro Cost per Mille, česky cena za tisíc zobrazení. Jinak řečeno tato metrika představuje cenu, kterou zaplatíme za každých 1 000 impresí. Například za 1 000 zobrazení naší reklamy či za každých 1 000 oslovených čtenářů/diváků. Jedná se tedy o jednu z možností, jak uhradit placenou reklamu, kdy platíme za to, kolikrát se reklama ukázala uživatelům.

CPM se obvykle pohybuje v rámci jednotek až desítek korun. Vše ovšem záleží na cílení webu. Může se i stát, že hodnota bude šplhat až ke stovkám korun, pokud například produkty či služby, na které web cílí, slibují velký zisk.

Se zkratkou CPM se spíše setkáme v zahraničí, v ČR se více využívá zkratka CPT (Cost per Thousand). Obojí je v podstatě analogií modelu CPV (Cost per Viewer). Rozdíl je pouze v tom, že CPV je vynásobeno tisícem.

Dalšími možnostmi placení za reklamu jsou CPA (Cost per Action), CPC (Cost per Click) / PPC (Pay per Click), CPE (Cost per Engagement) či CPV (Cost per Viewer).

Vzorec pro výpočet CPM:

celková vydaná částka na reklamní kampaň
počet zobrazení
* 1000

Hypotetický příklad:

Jsou dva portály cílící na ženy 20+, na které můžeme umístit náš banner.

Na portále ABC stojí banner 1000 Kč a může mít dosah 50 000 zobrazení.

1000
50 000
* 1000 = 20

CPM je tedy 20, tzn. že za 1000 zobrazení bychom zaplatili 20 Kč.

Na druhém portále XYZ stojí banner 850 Kč a může mít dosah 30 000 zobrazení.

850
30 000
* 1000 = 28

CPM je cca 28, tzn. že za 1000 zobrazení bychom zaplatili cca 28 Kč.

Na základě těchto výsledků se rozhodneme umístit banner na portál ABC, jelikož i přesto, že celková vydaná částka na banner bude vyšší, tak to pro nás bude finančně výhodnější.

K čemu je CPM?

Díky této hodnotě můžeme porovnat nákladnost reklamy na konkrétních portálech a na základě toho se rozhodnout, kde reklamu umístit.

Proč bych to měl/a potřebovat?

Díky CPM můžeme zjistit, kde je pro nás nejvýhodnější umístit reklamu, jelikož nám stačí jednoduše porovnat ceny a na základě toho vybrat. Nicméně je důležité, abychom vždy porovnávali stejné médium s podobnými znaky. Tzn. nemůžeme porovnávat CPM za reklamu v rozhlasu s CPM za banner na webu. Zároveň je pro porovnávání důležité to zjišťovat pro stejnou cílovou skupinu. To jsou všechno faktory, které bere marketingová agentura v úvahu.