ROAS je zkratka pro Return on Ad Spend, česky řečeno návratnost prostředků vložených do reklamy (v Google Ads ji najdeme pod názvem cílová návratnost investic do reklamy). Jedná se o jednu z nejdůležitějších metrik v online marketingu, jelikož ROAS udává, kolik přinese jedna koruna investovaná do online reklamy, tedy odpovídá na otázku „Pokud do tohoto marketingového kanálu vložím X množství peněz, kolik dostanu zpět?“
Sledovat hodnotu ROAS umožňuje jak Facebook, tak Google. Ve Skliku tuto hodnotu tak jednoduše nenajdeme, jelikož využívá PNO (podíl nákladů na obratu), což je v podstatě obrácená metrika.
Jsou 2 možnosti, jak ROAS vypočítat. Prvním z nich je tento jednoduchý vzorec:
Ukažme si jeho aplikaci na hypotetickém příkladu. Do online reklamy na Facebooku investujete 100 Kč. Tato reklama vám vydělá 300 Kč:
Váš ROAS je tedy 3. Tento výsledek znamená, že za každou 1 Kč, kterou do reklamy vložíte, vyděláte 3 Kč. Pokud byste to chtěli v procentech, jednoduše to vynásobíte stem a vyjde vám 300 %.
Na první pohled se může zdát, že reklamní kampaň je efektivní, jelikož příjem je vyšší než náklady. Avšak tento příjem nereflektuje náklady na tuto reklamu. Co když je reflektovat bude? Bude i tak tato reklama výdělečná? Ukažme si to na druhé možnosti výpočtu:
Takže:
V tomto případě je ROAS 1 (100 %), tzn. každá investovaná 1 Kč vám přinese 1 Kč. Díky tomuto vzorečku vidíte, že vám reklamní kampaň přinese stejnou částku jako jste do ní vložili. Teď je na vašem uvážení, jak k tomu přistoupíte.
Z jednoho úhlu pohledu se investice do této kampaně moc nevyplatí a měli byste buď něco změnit, aby výsledná hodnota vzrostla anebo ji zastavit. Z druhého úhlu pohledu ROAS neměří získávání nových pravidelných zákazníků ani povědomost o značce. Tzn. možná vám tato reklama nepřinesla vysoký zisk, ale přivedla vám stálé zákazníky, kteří u vás budou nakupovat častěji.
I přesto, že druhý vzorec bere více v potaz náklady na reklamu, musíte pamatovat na to, že pro výpočet se používá výhradně cena reklamy, tzn. nereflektuje např. práci marketérů, použité softwary apod.
ROAS nám poskytuje hlubší přehled o tom, co funguje pro reklamy a reklamní kampaně. Díky této metrice můžeme zjistit, zda určitá reklamní kampaň či marketingový kanál stojí za náš čas a peníze či například zda provedená změna cílení funguje nebo ne.
ROAS umožňuje vyhodnotit efektivitu/úspěšnost zvolené reklamní kampaně. Díky tomu je možné srovnat úspěšnost různých kampaní, což nám pomůže při rozhodování, jak přerozdělit rozpočet na reklamní kampaně, tedy udělat informovaná rozhodnutí o tom, jaké marketingové strategie dělat dál a jaké reklamní kampaně je zapotřebí ukončit.
To nelze jednoznačně určit, pro každý podnik bude ideální hodnota odlišná. Některý podnik může mít na produktech vysoké marže, a tak bude ziskový při 300 %, tedy každá investovaná 1 Kč mu vynese 3 Kč (3:1). Jinému podniku naopak nemusí k přežití stačit ani 1000 %, tedy že každá investovaná 1 Kč mu vynese 10 Kč (10:1).
Nicméně tyto věci platí:
Často se jako marketingová agentura setkáváme s dotazem, jaký je rozdíl mezi návratností prostředků vložených do reklamy a návratností investic. Prvně se zaměřme na jejich vzorce:
vs
Původní vzorec ROAS bere v potaz pouze příjmy, ne zisk jak je to u ROI. Zároveň počítá jen s přímými náklady, tzn. s cenou dané reklamy. Naopak vzorec návratnosti investic počítá s veškerými náklady, tedy i s náklady spojenými s uskutečněním reklamy jako je mzda marketéra, cena použitých softwarů apod.
S rozdílnými vzorci se pojí i rozdílnost toho, co měří a k čemu se tyto metriky využívají. ROAS měří návratnost konkrétní reklamní kampaně, tedy zda je investice do konkrétní kampaně efektivní. ROI měří celkovou návratnost investic do marketingu, tedy zda je celková investice do marketingu efektivní.
Proto se návratnost prostředků vložených do reklamy využívá především k optimalizaci taktiky a návratnost investic k optimalizaci strategie.
Pro vytvoření účinné kampaně doporučujeme použít obě metriky. Shrňme si jejich hlavní rozdíly do přehledné tabulky:
ROAS | ROI | |
Výtěžek z reklamy | příjem | zisk |
Náklady | přímé (pouze cena reklamy) | veškeré náklady (mzda marketéra, použité softwary, …) |
Měří | návratnost konkrétní reklamní kampaně | celkovou návratnost celkové investice do marketingu |
zda je investice do konkrétní kampaně efektivní | zda je celková investice do marketingu efektivní | |
Využití | optimalizace taktiky | optimalizace strategie |
Teoretické znalosti jsme si již řekli, nyní se podívejme na to, jak to funguje v praxi. Prvně se zaměřme na sociální síť Facebook. Co udělat, abyste zjistili hodnotu ROAS u reklamní kampaně?
To není všechno. Facebook Ads Manager nám nyní u reklam umožňuje i optimalizaci na minimální hodnotu ROAS. Avšak tuto optimalizaci lze využít jen v kampaních, které jsou zaměřené na Prodeje z katalogu. Jak na to?
Návratnost prostředků vložených do reklamy lze v Google Ads zjistit poměrně jednoduše. Jak na to?
Stejně jako Facebook, i Google Ads přímo umožňují zvolit si strategii Cílová návratnost investic do reklamy (ROAS) ve správě reklamy. V jejich Support Centru o ní lze najít veškeré informace. Jak ji nastavit?
Jsou vaše hodnoty návratnosti prostředků vložených do reklamy velmi nízké? Nebo jsou dobré, ale chcete je mít ještě lepší? Aby došlo k jejich zvýšení, je možné učinit tyto kroky: snížit náklady na reklamu, zvýšit výnosy z reklamy nebo obojí. Přečtěte si 16 tipů, jak toho docílit:
Zapracujte na designu stránek a poskytněte lidem to, co očekávají a hledají. Pokud budou přesměrováni na stránku, která nebude přesvědčivá, bude působit chaoticky a nevzhledně, je vysoká pravděpodobnost, že ji potenciální zákazníci opustí.
Zaměřte se i na to, zda reklama opravdu odpovídá tomu, co vaše stránka nabízí. Pokud v reklamě slibujete něco, co na webu potenciální zákazníci nenajdou, z vysokou pravděpodobností odejdou bez nákupu a vy jen zbytečně platíte za proklik.
A poslední rada na konec?
Návratnost prostředků vložených do reklamy má i své stinné stránky: