Marketingový mix je soubor nástrojů, které podnik nebo marketingová agentura používá k propagaci a prodeji. Existuje zde spousta modelů, ale nejznámějším a nejpoužívanějším je marketingový mix 4P. Je to soubor čtyř základních marketingových nástrojů, které slouží k tvorbě a realizaci marketingové strategie.
I když se to může zdát ze začátku složité, tak vám marketingový mix může z dlouhodobého hlediska ušetřit peníze i čas. Může vám dokonce zachránit i podnikání nebo vás dostat daleko před vaši konkurenci.
Zde vám přinášíme pár příkladů, proč se zaměřit na marketingový mix:
Marketingový mix 4P je základní mix, na který se teď podíváme podrobněji. Skládá se ze 4 složek, a to z ceny, místa, propagace a produktu, které jsou známé jako „4P“ a tvoří základ všeho, o co ve vaší společnosti jde:
Čím dál více se používá rozšířený marketingový mix 5P a 7P, proto se na ně dnes podíváme také. Marketingový mix 5P navazuje na marketingový mix 4P, ke kterému přidává kategorii ,,people’’ (lidé):
V poslední době byly do marketingového mixu přidány další dvě P, díky kterým nám vzniká nový název marketingový mix 7P. Tyto dvě složky jsou následující:
Tento pojem označuje marketingový mix, který se také skládá ze čtyř složek. Rozpracoval ho Robert F. Lauterborn, který navázal na dříve vymyšlený marketingový mix 4P. Podle Lauterborna by totiž marketingová strategie neměla být z pozice prodávajícího, ale z pohledu kupujícího.
Marketingový mix 4C zahrnuje tyto kategorie:
Je důležité si na začátku stanovit, komu chcete svůj produkt nebo službu prodat. Je to důležité z toho důvodu, že nemůžete uspokojit celý trh a bude to klíčové pro vaši marketingovou strategii.
Svůj cílový trh můžete poznat následovně:
Zjednodušeně řečeno si můžete zapsat svoji požadovanou prodejní kvótu na daný rok a počet potenciálních zákazníků. Pamatujte, že čím více budete konkrétnější, tím lépe.
Správná taktika bude záviset na vašem cílovém trhu a vašich cílech. Měla by nám odpovědět, jak svých cílů dosáhneme, jaké aktivity k jejich dosažení povedou a jaké nástroje či metody použijeme.
Například pokud chcete svůj produkt prodat studentům, tak vaší taktikou může být o něco málo snížit cenu.
Aby byla vaše firma efektivní, tak potřebuje online přítomnost. Sdělte jim, kdo jste, co děláte a jak by jim to mohlo prospět. V dnešním digitálním světě je klíčové si udělat dobrou online vizitku a komunikovat se svými potenciálními zákazníky.
Část marketingového mixu závisí na správném místě, kde bude produkt prodán. Může to být třeba váš obchod, obchod distributora nebo online prodej.
I když se jedná o nejvíce samozřejmý prvek v marketingu, je zásadní, aby byla propagace dokončena jako poslední, protože před určením taktiky potřebujete základ produktu, ceny a místa. Jakmile toto vše znáte, zvažte propagační kanály a zvolte ty, které mají pro váš produkt a zákazníky největší smysl.
Zúčastněte se průzkumu trhu, abyste porozuměli potřebám vašich kupujících. Úspěch vaší marketingové práce totiž závisí především na vašem produktu nebo službě, takže se ujistěte, jaké schopnosti a výhody má váš produkt.