Obrovský trend dnešní digitální doby, stále oblíbenější a častější způsob online marketingu. Proč se vyplatí zahrnout jej do své marketingové strategie? Na co si dát pozor a jak najít influencera „šitého na míru“? Odpovíme si vše podstatné od základních definic až po malé tipy, proto nepřestávejte číst.
Na začátek si položte otázku: Podle čeho jste si vybrali novou elektroniku, oblečení či třeba hotel k přespání na dovolené? Kdo dopomohl vašemu chtíči vlastnit konkrétní produkt či využít určitou službu?
Pokud pravidelně využíváte sociální sítě, s největší pravděpodobností vás někdo „influencnul“ – tedy ovlivnil k nákupu produktu nebo služby od určité značky.
Začíná to být trošku jasnější, že?
Konkrétně pojem influencer vznikl až ve spojení se sociálními sítěmi. V současnosti se primárně pojí s novodobými youtubery, instagramery nebo třeba tiktokery.
Povolání, která splňují definici influencera, však existovala už dávno předtím, než se dostalo do popředí toto označení. Kdysi šlo hlavně o celebrity, herce či obecně umělce. To vše jsou osobnosti, které mají určité publikum a s tím přirozeně na něj významný vliv.
Hlavním úkolem influencera je významně ovlivnit názory a chování určitého množství lidí. V dnešní online době plné sociálních sítí se tento pojem dostává stále více do popředí a stává se stále více populárním.
A víte, co je na práci influencera nejlepší?
Influencerem se může stát opravdu kdokoli. Co se týče českých influencerů, můžeme je podle počtu sledujících rozdělit do čtyř skupin.
Nano influencer
I když nezasahují velké množství lidí, mohou mít na své sledující větší vliv. Proč? S většinou sledovatelů se znají osobně, a proto mezi nimi panuje silná důvěra. Výhodou pro značky je také to, že nejsou drazí.
Mikro influencer
Obvykle se specializují na druhy produktů, které jsou jim blízké. Jsou autentičtí a důvěryhodní. Plusem je, že nejsou až tak zahlceni zprávami. Z toho plyne, že mají více prostoru pro komunikaci a zodpovídání dotazů od svých fanoušků.
Makro influencer
Sem již spadají lidé označováni jako takzvané celebrity. Makro influenceři jsou zvyklí si vybírat, s kým spolupráci navážou, jejich podmínky jsou náročnější a také cena je vyšší. Za to vám poskytnou širší dosah. Od makro influencera se z části vyžaduje, aby s publikem pravidelně sdílel svůj soukromý život. Tím zajišťuje i přes vysoký počet fanoušků blízký vztah a udržuje si jejich důvěru či pocit, že ho znají. Ne každý makro influcencer má však vybudovanou tak silnou důvěru fanoušků.
Mega ingluencer
Mají obrovský dosah, nicméně je zcela nemožné, aby si daný influencer udržel úzký vztah s publikem. Spolupráce s mega influcery je vhodná například pro uvedení nových produktů na trh nebo globální kampaně.
A co z toho vyplývá? I při influencer marketingu je třeba zvážit, jakým směrem se chceme ubírat. Kvalita, kvantita, nebo něco mezi? Toť otázka. Každá značka je specifická, proto doporučujeme tento faktor dobře promyslet.
Influencer marketing je obrovským trendem ve světě online marketingu, který využívá vlivné osobnosti – influencery – k propagaci značek, služeb či produktů.
Dobře cílený influencer marketing dokáže masivně a hlavně efektivně oslovit trh a dopomoci k získání povědomí o značce či celkové podpoře prodeje.
1. Lidé věří lidem, ne značkám
2. Přesvědčování v nejčistší možné podobě
3. Využívá platformy, kde lidé dobrovolně tráví svůj čas
4. Představuje velkou zkratku v cestě mezi produktem a zákazníkem
Nesprávný výběr influencera může způsobit více škody než užitku.
Proto si dejte opravdu záležet na výběru! Není to jen o tom najít někoho se spoustou followerů a nabídnout mu peníze. Správně zvolený influencer, který si budoval na sociálních sítích své jméno, bude přirozeně chránit svoji pověst a dá si na propagaci záležet, aby nezklamal publikum, které mu věří.
V dnešní době se s influencery roztrhl pytel. Výběr je tím pádem náročnější, ale o to je pravděpodobnější, že naleznete toho vhodného pro Vás. 😉
Barter
Placené partnerství
Ambasador značky
Speciální zážitek
Soutěže
Vlastní produkt
Převzetí účtu (takeover)
Nejste si jisti, zda je počet sledujících relevantní a zda opravdu sedí s interakcemi určitého influencera? Tady je malý návod, jak si můžete interakce publika vypočítat sami.
Míra zapojení = (Celkový počet interakcí / celkový počet followerů) x 100
Nelekněte se, pokud vám vyjde poměrně malé %. Interakce s vyšším počtem sledujících zpravidla klesají.
Příklady:
Pokud je však výsledné % nižší o 2–3 %, pravděpodobně je něco v nepořádku a doporučili bychom hledat dál.