Budoucnost bez cookies je tady – jak se na ni připravit?
„Podělíte se s námi o vaše cookies?“ Této otázce bude na webových stránkách i e-shopech již brzy konec. Google se totiž ve svém prohlížeči chystá ukončit podporu cookies třetích stran, a to nejpozději od roku 2024. Co tato změna přinese prodejcům i marketérům a jak se na ni připravit co nejlépe?
Konec cookies = konec cílené reklamy?
Cookies jsou malé textové soubory, které webové stránky sbírají o svých návštěvnících, aby jim mohly nabízet obsah na míru. Pro marketing jsou klíčové, jelikož umožňují sledovat chování uživatele a nabízet mu personalizovanou reklamu přímo pro něj.
S tím však bude brzy konec. Společnost Google totiž ohlásila, že cookies třetích stran přestane podporovat, a to nejpozději v průběhu roku 2024. Obdobné opatření přitom již dříve zavedl Apple a jeho webový prohlížeč Safari. Cookies také blokují prohlížeče Mozilla a Microsoft Edge, a to s ohledem na soukromí a bezpečnost svých uživatelů.
Mohlo by se zdát, že konec sbírání cookies třetích stran přinese i konec možností cílené reklamy. Tomu tak ovšem není, pouze bude potřeba využívat nové přístupy a nástroje – které již ostatně mnozí úspěšně využívají.
4 způsoby, jak se na „cookieless future“ co nejlépe připravit
S koncem cookies budou jiné principy pro personalizované cílení reklamy mnohem významnější – důležité je nepodcenit přípravu, aby vám neujel vlak. Na co se můžete zaměřit?
1. Kontextové cílení reklamy
Kontextová reklama dokáže oslovit uživatele tehdy, když se zajímají o informace související s vašimi produkty. Zobrazí se jim přesně na těch stránkách, kde je relevantní, místo aby je „pronásledovala“ napříč různými weby. Důležité je však samozřejmě její správné nastavení, aby se zobrazovala v dostatečné míře.
Její výhodou je vyšší možnost prokliku – díky zobrazení na relevantním webu ji totiž uživatel může vnímat jako rozšíření obsahu, kterým se právě zabývá. Pokud čte například poutavý článek o hubnutí, tím spíše se z něj proklikne na vhodné produkty pro něj. U článku o dětech zase zaujmou dětské botičky na míru a podobně.
2. Cílení na jednotlivé uživatele
Vyměňte cílení skrze cookies za cílení na konkrétního uživatele. Pomůže vám s tím jejich unikátní ID, kterým se přihlašují ke svým účtům na různých zařízeních a které lze napříč zařízeními sledovat.
Tato metoda od uživatele vyžaduje, aby byl přihlášený. To však není problém – přihlášené uživatele dnes najdete na každém rohu, personalizované cílení na ně je tedy o to snazší. Využít k němu navíc můžete i informace, které získáte z registračních formulářů nebo interakcí s vaším webem.
3. Sekvenční cílení
Buďte uživatelům neustále na očích. Přesvědčte je ke konverzi postupně, skrze příběh, který jim budete vyprávět na různých zařízeních. Důležitý je jednotný vizuál a styl vyprávění, který si uživatelé zapamatují a bude jim připadat povědomý.
Sekvenční reklama navíc zesílí povědomí zákazníků o vaší značce. Získají k ní vztah a tím spíše budou ochotni ji navštívit a využít jejích služeb nebo nabízených produktů. Pro funkční sekvenční cílení je vhodné zachovávat jednotnost značky. Zaměřte se na svůj brand a na to, jaký příběh vypráví. Storytelling je dnes jednou z hlavních zbraní marketingu. A pokud si nejste jistí, jak na to, rádi vám poradíme.
4. Využívejte vlastní data
Nepodceňujte vlastní sběr dat od svých uživatelů, a to na všech komunikačních kanálech, které můžete využívat. Využívejte newslettery a věrnostní programy, interagujte se svými s uživateli. Buďte přitom transparentní a dejte najevo, že s daty nakládáte zodpovědně. Údaje o vašich zákaznících a návštěvnících vám stále zůstanou, zrušené budou pouze cookies třetích stran.
Sběrem dat však práce nekončí – je potřeba umět s nimi efektivně pracovat. Analyzovat je, interpretovat, a především správně využít v samotné reklamě. Tak, aby přinesly požadovaný výsledek. Získaná data je potřeba zohlednit v podobě i cílení PPC i jiné reklamy, při komunikaci se zákazníkem, ve tváři samotného brandu a podobně. Že nevíte, jak to udělat? Poradíme vám.
Připravte se na budoucnost bez cookies
Cookies třetích stran jsou základem digitální reklamy pro mnohé z nás. To ale neznamená, že s jejich zrušením nastane i konec online marketingu. Naopak – jedná se o skvělou možnost předstihnout konkurenci, která nebude připravena. Začněte zkoušet nové způsoby cílení vaší reklamy. Připravte si nové kanály pro sběr informací o svých zákaznících – a vylepšete ty stávající.
Zamyslete se nad svým brandem a příběhem, který chcete zákazníkům sdělit. Zkrátka a dobře buďte o krok napřed. A abyste nic nepodcenili, nechte si poradit. Zajistíme pro vás cokoliv budete potřebovat – od cílených reklam a propagace přes optimalizaci webu až po kompletní brandovou strategii. Kontaktujte nás pro řešení online marketingu na míru.