V červnu 2025 vstupuje v platnost nová evropská směrnice European Accessibility Act (EAA), která posouvá standardy přístupnosti webů a dalších služeb zase o krok dál. Co to vlastně je? Co to znamená v praxi? A budete potřebovat něco měnit i vy? Pojďme se na nový zákon o přístupnosti společně podívat.
Přístupnost je něco jako kompletní (nejen) webová bezbariérovost. Znamená to, že web může používat skutečně každý – bez ohledu na to, jak dobře vidí, slyší, jestli ovládá počítač myší nebo si stránku načítá na starším mobilu s pomalým připojením.
Zní to samozřejmě? Mělo by.
Realita je ale často bohužel jiná. Řada stránek a je pro mnohé návštěvníky plná nástrah a překážek, které nejsou schopni překonat. A to je škoda. Tito lidé tak mnohdy přicházejí o zajímavý obsah a provozovatelé webů či e-shopů zase o návštěvnost a potenciální zákazníky. To všechno proto, že při návrhu se na přístupnost zapomnělo…
Zkuste se vžít do situace uživatelů, kteří se potýkají s různými omezeními.
Přístupnost znamená, že web s takovými situacemi počítá. A aktivně pomáhá uživatelům, aby se na stránkách mohli pohybovat a orientovat co nejsnáze.
Nově vytvořené (ale i výrazně redesignované) weby, mobilní aplikace, digitální produkty a webové systémy z vybraných kategorií nasazené po 28. 6. 2025 budou muset splňovat kritéria přístupnosti dle zákona č. 424/2023 Sb.
Jinak jim hrozí pokuta až 10 milionů korun.
Weby, aplikace aj. vzniklé před tímto datem můžou zatím fungovat v nezměněné podobě, ale nejdéle do 28. 6. 2030.
Možná si říkáte, že se to přece týká hlavně veřejných institucí, ale chyba lávky. Nová pravidla platí i pro soukromý sektor. Pokud tedy provozujete web, e-shop, mobilní aplikaci, online platformu pro rezervace, platby nebo komunikaci nebo nabízíte digitální služby široké veřejnosti, pak ano – týká se to i vás.
Zákon cílí hlavně na podniky s více než 10 zaměstnanci nebo ročním obratem přes 2 miliony eur. Ale pozor – i menší firmy se do této oblasti můžou dostat. Například pokud se ucházejí se o veřejné zakázky nebo dodávají služby větším společnostem. Anebo zkrátka chtějí držet krok s konkurencí a splnit očekávání zákazníků.
Je váš web (nebo aplikace) přístupný, nebo není? Splňuje nároky nového zákona o přístupnosti? Prověřte ho rychlou samokontrolou. Není to úplná náhrada za odborný audit, ale může vám ukázat, jak na tom jste.
Ať už se vás nový zákon o přístupnosti dotkne přímo, nebo jen chcete být připraveni, jedno je jisté: čím dříve začnete, tím méně vás to bude stát – nervů i peněz. Jak postupovat?
Jde vám z toho hlava kolem? Potřebujete pomoct s prověřením přístupnosti webu, e-shopu, aplikace…? Vyřešit nedostatky? Nebo navrhnout nový, přístupný web nebo systém? Obraťte se na nás. Budeme vás krejt.