Zákon o přístupnosti (nejen) webu. Jak se mění požadavky?

V červnu 2025 vstupuje v platnost nová evropská směrnice European Accessibility Act (EAA), která posouvá standardy přístupnosti webů a dalších služeb zase o krok dál. Co to vlastně je? Co to znamená v praxi? A budete potřebovat něco měnit i vy? Pojďme se na nový zákon o přístupnosti společně podívat.

Co je to ta přístupnost?

Přístupnost je něco jako kompletní (nejen) webová bezbariérovost. Znamená to, že web může používat skutečně každý – bez ohledu na to, jak dobře vidí, slyší, jestli ovládá počítač myší nebo si stránku načítá na starším mobilu s pomalým připojením.

Zní to samozřejmě? Mělo by.

Realita je ale často bohužel jiná. Řada stránek a je pro mnohé návštěvníky plná nástrah a překážek, které nejsou schopni překonat. A to je škoda. Tito lidé tak mnohdy přicházejí o zajímavý obsah a provozovatelé webů či e-shopů zase o návštěvnost a potenciální zákazníky. To všechno proto, že při návrhu se na přístupnost zapomnělo…

Na koho při tvorbě návrhů myslet?

Zkuste se vžít do situace uživatelů, kteří se potýkají s různými omezeními.

  • Nevidí a používají čtečku obrazovky.
  • Mají potíže s jemnou motorikou a nemůžou přesně kliknout.
  • Nerozumí složitě formulovanému textu.
  • Prohlížejí si web venku na mobilu, kde jim kontrast barev nestačí.

Přístupnost znamená, že web s takovými situacemi počítá. A aktivně pomáhá uživatelům, aby se na stránkách mohli pohybovat a orientovat co nejsnáze.

Nové weby = přístupné pro všechny

Na koho myslí přístupnost (infografika)

Co se zákonem o přístupnosti mění?

Nově vytvořené (ale i výrazně redesignované) weby, mobilní aplikace, digitální produkty a webové systémy z vybraných kategorií nasazené po 28. 6. 2025 budou muset splňovat kritéria přístupnosti dle zákona č. 424/2023 Sb.

Jinak jim hrozí pokuta až 10 milionů korun.

Weby, aplikace aj. vzniklé před tímto datem můžou zatím fungovat v nezměněné podobě, ale nejdéle do 28. 6. 2030.

Týká se to i vás?

Možná si říkáte, že se to přece týká hlavně veřejných institucí, ale chyba lávky. Nová pravidla platí i pro soukromý sektor. Pokud tedy provozujete web, e-shop, mobilní aplikaci, online platformu pro rezervace, platby nebo komunikaci nebo nabízíte digitální služby široké veřejnosti, pak ano – týká se to i vás.

Hraje roli velikost firmy?

Zákon cílí hlavně na podniky s více než 10 zaměstnanci nebo ročním obratem přes 2 miliony eur. Ale pozor – i menší firmy se do této oblasti můžou dostat. Například pokud se ucházejí se o veřejné zakázky nebo dodávají služby větším společnostem. Anebo zkrátka chtějí držet krok s konkurencí a splnit očekávání zákazníků.

Na koho při tvorbě návrhů myslet?

Je váš web (nebo aplikace) přístupný, nebo není? Splňuje nároky nového zákona o přístupnosti? Prověřte ho rychlou samokontrolou. Není to úplná náhrada za odborný audit, ale může vám ukázat, jak na tom jste.

  • Mají všechny obrázky alternativní texty? Z alt popisků poznáte, co na fotkách je, žádný image123.jpg.
  • Je text na stránce čitelný? Mezi písmem a pozadím je dostatečný kontrast, žádná bílá na světle šedé. Písmo jde bez problému zvětšit, aniž by se layout rozsypal.
  • Je web ovladatelný jen pomocí klávesnice? Aktivní prvky jsou označené, k menu i formulářům se proklikáte šipkami nebo tabulátorem.
  • Je čitelná a srozumitelná i struktura obsahu? Stránka má logické členění, využívá nadpisy a informace drží pohromadě a nejsou náhodně poházené.
  • Neobsahuje web „pasti“? Na uživatele nevyskakují interaktivní prvky, které nezavře bez myši, třeba pop-upy nebo bannery.
  • Jsou texty srozumitelné? Nejen v odstatvcích, ale i na tlačítkách. Dávají smysl a víte, o co jde.
  • Mají všechna videa titulky nebo přepisy? Slyšící i neslyšící návštěvníci dostanou stejný obsah.
  • Jsou formuláře popsané a označené? Víte, co kam vyplnit a z chybových hlášek nejste zmatenější než předtím.

7 bodů, na které se zaměřit

Infografika Na co se v rámci přístupnosti zaměřit: alt texty, čitelnost, logická struktura, popisy tlačítek, formuláře, ovládání klávesnicí

Co dělat, abyste se na změny připravili?

Ať už se vás nový zákon o přístupnosti dotkne přímo, nebo jen chcete být připraveni, jedno je jisté: čím dříve začnete, tím méně vás to bude stát – nervů i peněz. Jak postupovat?

  • Myslete na přístupnost už při návrhu. Tvoříte nový web, e-shop nebo třeba aplikaci? Mějte přístupnost na paměti už v začátcích.
  • Zjistěte, jak na tom jste. Čekají vás úpravy? Hlavně v klidu. Pořádně si zjistěte, jak si váš web, aplikace, e-shop nebo systém vlastně vede.
  • Začněte tím nejpalčivějším. Co nejvíc ztěžuje používání? Špatný kontrast, nemožnost ovládání bez myši… Největší překážky odstraňte jako první.
  • Zapojte ty, kteří tomu skutečně rozumí. Vývojáře, grafiky, analytiky, obsahové specialisty… A pokud je ve své firmě nemáte, nevadí. Rádi vám pomůžeme.

Jde vám z toho hlava kolem? Potřebujete pomoct s prověřením přístupnosti webu, e-shopu, aplikace…? Vyřešit nedostatky? Nebo navrhnout nový, přístupný web nebo systém? Obraťte se na nás. Budeme vás krejt.