Co se změnilo pro e-shopy od ledna 2025? Novela zákona o cenách
Provozujete e-shop? Pak je čas zbystřit. Od ledna 2025 totiž vešla v platnost novela zákona o cenách, která se týká i internetového prodeje. Jaké nové povinnosti vám tento zákon přináší? Pojďme se na to společně podívat.
Měrné jednotky se cení
Všeho s mírou. To odteď platí i o uvádění cen. Nově jsou i prodejci některých balených nepotravinářských výrobků povinni uvádět kromě prodejní ceny také cenu za měrnou jednotku (tj. za kg, m, m² nebo m³ výrobku). Jednoznačně, snadno rozpoznatelně a dobře čitelně. Výjimku tvoří případy, kdy je tato cena shodná s cenou prodejní.
Pokud tedy prodáváte barvy, stavební materiály nebo třeba chovatelské potřeby (kompletní výčet druhů výrobků, kterých se nařízení týká, najdete v dané vyhlášce), měli byste tyto údaje u svých produktů co nejdříve doplnit.
Hezky česky. Povinné ceny v české měně
Pokud jste doteď uváděli ceny jenom v eurech, teď se to mění. Nový zákon vám ukládá povinnost uvádět ceny (včetně poštovného, balného, dopravy a dalších příplatků) v korunách českých.
Částku v eurech nebo jiných měnách můžete mít na e-shopu i nadále, ale česká měna už nesmí chybět.
Ceny se evidují. Evidentně
Do třetice všeho dobrého – nově platí povinnost evidovat uplatňované ceny po dobu tří let. Forma evidence je na vás, ale její obsah musí být stále ve formě a zahrnovat jednoznačně identifikující název daného zboží, uplatňovanou cenu i dobu jejího uplatňování. Výjimkou je zboží podléhající rychlé zkáze, u kterého se cena může měnit i několikrát za den. V takových případech stačí evidovat výchozí cenu výrobku pro daný den.
Pokud na stejné zboží současně uplatňujete různé ceny (např. v rámci věrnostních programů), je třeba je evidovat všechny.
Na co dalšího nezapomenout?
Nesplnění uvedených náležitostí může vést k pokutě až 1 000 000 Kč. Určitě se tedy nevyplatí je podceňovat.
Na co byste ještě měli pamatovat, aby byl váš e-shop v očích zákazníků i České obchodní inspekce v pořádku?
- Správné, aktuální a dohledatelné identifikační údaje
- Přesné a srozumitelné informace o zboží a službách
- Aktuální a dohledatelné obchodní podmínky v souladu s platnou legislativou
- Srozumitelný reklamační řád
- Informace o zpracování osobních údajů s ohledem na GDPR
- Správné označení cen a slev
Jednoduché, nebo ne? Doufáme, že vám naše tipy pomohou k tomu, aby byl váš e-shop tip top. Anebo to hoďte za hlavu a napište – mrkneme se na něj, případně vám vyrobíme nový. Funkční, přehledný, krásně nablýskaný novotou. A to včetně kvalitního copywritingu a obsahu, SEO, analytiky i dalších marketingových služeb. To se ví!
Tak se nám ozvěte. Budeme vás krejt.