See Think Do Care, zkráceně STDC framework, je obchodní schéma zaměřující se na 4 nákupní fáze zákazníka – See, Think, Do a Care, přičemž v každé z nich je zapotřebí mít k potenciálním zákazníkům odlišný přístup.
Tento framework se soustředí na navazování vztahu se zákazníkem a jeho další prohlubování. Jedná se o komplexní framework, který se zaměřuje na cílovou skupinu, obsah, kanály a měření u každé z fází a využije ho podnikatel i marketingová agentura.
See (vidět) – v této fázi lidé ještě nevědí o naší značce, produktu či službě. Pouze se dívají, co vše existuje, zatím neplánují náš produkt či službu nakoupit/využít. Proto v ní oslovujeme široké publikum, které se snažíme zaujmout.
Think (myslet) – fáze, ve které lidé hledají informace o produktech a službách, začínají vážně přemýšlet o nákupu a porovnávají produkty či služby s konkurencí. Proto bychom jim měli pomoci v rozhodování, poskytnout jim relevantní informace a důvody, proč by si měli vybrat právě nás. Typicky se v této fázi potenciální zákazník dívá na recenze, rady, jak nejlépe vybrat a porovnání produktů.
Do (udělat) – potenciální zákazník už ví, co chce zakoupit, ale není si úplně jistý, kde to koupit. Schyluje se tedy k provedení konverze, například ke koupi produktu nebo rezervování pobytu. V této fázi se snažíme je přesvědčit, aby nakoupili právě u nás, přičemž se snažíme to pro ně udělat co nejjednodušší.
Care (starat se) – fáze následující po zakoupení produktu/služby, kdy s našimi zákazníky zůstáváme v kontaktu, aby u nás příště nakoupili znovu. Můžeme jim například poskytnout pozáruční servis, věrnostní výhody, bonusy šité na míru na základě předchozích nákupů, zájmů, aktualizace aplikací, jejich updaty apod.
Model See Think Do Care je potřebný v rámci celého marketingu. Za pomocí frameworku je možné navrhovat marketingové strategie a taktiky. Využívá se v SEO, k tvorbě obsahu (například na sociální sítě), PCC a displej kampaně, v mobilních aplikacích či třeba v e-mail marketingu.
Pojďme si ukázat na pěkném příkladu, jak STDC funguje v praxi. Představte si, že máte e-shop s chovatelskými potřebami pro psy. Vaším cílem je zvýšit celkové prodeje, nejvíce se ale chcete zaměřit na interaktivní hračky.
Začněte tím, že si vytvoříte v excelu tabulku, případně si ji klidně nakreslete na papír. Tuto tabulku můžete vidět níže s již vyplněnými odpověďmi. Do této tabulky si u každé fáze odpovězte na otázky:
Při vyplňování tabulky nemusíte postupovat podle nějakých určených kroků. Naopak ji doporučujeme vyplňovat nelineárně a to tak, že tok myšlenek necháte volně plynout a cokoliv vám blýskne hlavou, tak do tabulky zapíšete.
Ve fázi See si nejdříve definujeme cílovou skupinu. Ta bude poměrně široká – jedná se o všechny majitele psů. Můžete to nastavit i šířeji na všechny lidi, co mají rádi psi, ale pravděpodobnost konverze by tímto klesla.
Poté se zamyslete, jaký obsah jim chcete sdělit. Vzhledem k tomu, že lidé o vás neví, neví ani, jestli vaše produkty chtějí či potřebují, musíte jim dát povědomí, že něco takového existuje. Zaměřme se například na interaktivní hračky pro psy. Jak tedy máte vytvořit u cílové skupiny povědomí?
Tímto máme vyřešenou cílovou skupinu, obsah a kanály. Poslední, co v této fázi musíme vyřešit, je co a jak budeme měřit.
V tomto případě pravděpodobně budete měřit dosah, procento nových návštěv e-shopu/blogu, engagement (zapojení uživatel) a například počet liků a komentářů na sociálních sítích.
Dále můžete měřit počet vyhledávání brandových výrazů či asistovanou konverzi.
V této a vlastně i ve všech dalších fázích budeme určovat vše, co jsme vymezovali u fáze See.
Ve fázi Think již cílová skupina nebude tak rozsáhlá. Budou sem spadat lidi, konkrétněji majitelé psů, co už o vašem e-shopu a produktech vědí a zajímají se o ně. Dále sem budou spadat lidé hledající potřeby pro psy, zvláště interaktivní hračky.
Cílové skupině byste měli pomoci s výběrem produktu, poskytnout jí nějakou radu, relevantní informace a zároveň ji přesvědčit, aby nakoupila právě u vás. Měli byste se snažit v ní probudit zájem a touhu po vašich produktech. Jak ale toho máte docílit?
Co je v této fázi dobré měřit? Určitě byste měli měřit konverze a míru konverze. Dále míru prokliků na e-shop, přičemž byste si zároveň měli zjistit, odkud k vám lidi na e-shop přišli, jestli z organického vyhledávání, proklikem přes PPC, ze sociálních sítích, odkazů na jiných webech či ze zbožových vyhledávačů.
Měřte i hloubku procházení stránek, což je průměrný počet stránek navštívených uživatelem v rámci relace. Také můžete měřit, jak jsou vaše články na blogu čtené – tzv. Blog content performance.
Cílová skupina je ve fázi Do ještě více specifická – jedná se o lidi, kteří si v daný moment chtějí zakoupit potřeby pro psy.
Potenciální zákazník chce v této fázi tedy jednoduše a rychle zakoupit produkt. Vaším úkolem je přesvědčit ho, aby tuto konverzi provedl právě u vás. Jak to udělat?
Dále byste se měli snažit o to, aby zákazník přemýšlel co nejméně, čímž zabráníte změnění názoru. Jak toho docílit?
Snažte se potenciálním zákazníkům poskytnou co nejvíce možností platby a dopravy, aby u vás nakupovalo co nejvíce lidí.
Ve fázi Do potenciální zákazníci mají zakoupit produkt. Proto by se měl měřit konverzní poměr, počet nákupů, objem objednávky, míru opuštění, zisk (= výnos – náklady na reklamu – náklady na prodané zboží), CPA a plnění požadovaného úkolu.
V této fázi je cílová skupina nejužší – zákazníci, kteří si u vás nakoupili. Zákazníky, o které se dále chcete starat si můžete blíže specifikovat. Může se například jednat o zákazníky, kteří již 2x zakoupili na vašem e-shopu, zákazníky, co nakoupili více zboží nebo zboží v určité hodnotě či všichni zákazníci, kteří u vás nakoupili. Tohle je jen na vás.
Fáze care je důležitou částí nákupního procesu, kdy se o naše minulé zákazníky staráme. Snažíme se o to, aby zákazníci byli spokojení, nakoupili si u nás znovu a doporučovali nás dále. Tato fáze cílí na to si z jednorázových zákazníků udělat loajální, jelikož takoví zákazníci jsou pro nás levnější než hledání nových. Jak ale na to?
V této fázi pravděpodobně budete chtít měřit opakované nákupy, tedy kolikrát si zákazník nakoupil znovu, jakou spokojenost zákazník vykazuje (Net Promoter Score alias NPS), jaká je dlouhodobá hodnota zákazníka (Customer Lifetime Value alias CLV), jakou o vás napsal recenzi a zda si přečetl e-mail.