Guerilla marketing: Co to je, jeho využití + 13 příkladů | KREJTA
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Slovník > Guerilla marketing

Guerilla marketing

Co je to guerilla marketing, příklady a využití

Je odvážný. Je drzý. Je originální. Kde běžné taktiky nezabírají, přichází guerilla marketing. Pokud jste už tento výraz slyšeli, ale stále nevíte, co to je, jste na správném místě.

Guerilla marketing je cenově dostupná marketingová strategie, která poutá pozornost svou nekonvenčností a vzbuzuje masový zájem o produkt.

Guerilla marketing v Česku

Guerilla marketing se využívá i v Česku. Skvělým příkladem je obří ledová koule, která se jednoho letního dne objevila ve vojenském areálu v Milovicích. Tuto skvělou buzz marketingovou kampaň měla na svědomí společnost Jäggermeister. Co bylo jejím poselstvím se dozvíte v následujícím videu.

Malá válka

Původně španělské slovo „guerilla“ lze přeložit jako „malá válka“. Guerillové taktiky ve válce znamenaly překvapivý útok, přepad, nájezd či únos partyzány. Marketingu sice nejde o žádné násilí, ale snaží se zamířit na publikum v nečekaných situacích. I malé firmy mají takto možnost zaútočit na konkurenci pomocí vtipných a překvapivých reklam. Nemusí je to přitom vyjít draho.

Hodně muziky za málo peněz

Kdysi byl guerillový marketing využíván zejména menšími podniky, které neměly dostatek financí na větší reklamní kampaně. Podniky využívají guerilla marketing, když chtějí vytvořit působivou reklamu s nízkým rozpočtem. Při tomto způsobu propagace je totiž nejdůležitější kreativita, ne peníze. Dnes však tyto taktiky využije s oblibou i velká korporace nebo marketingová agentura, která se snaží najít inovativní způsoby, jak zaujmout.

Reklama se zaměří na vybranou cílovou skupinu v jejím přirozeném prostředí. Nejde ale o žádné roznášení letáků. Neexistují pravidla ani vzorce. Často svou originalitou přináší úsměv na tváři a vyžaduje zapojení spotřebitelů, čímž jim může vytvořit nezapomenutelný zážitek. Za dobrý guerillový marketing se považuje ten, který se virální šíří internetem a lidé o něm všude povídají.

Díky takové sledovanosti získává podnik velkou popularitu a tím i nové zákazníky. Zisk tak může několikanásobně převýšit náklady na marketing.

Tradiční marketing vs. guerilla marketing

Nevíte, jak se guerilla marketing liší od tradičního marketingu? V tabulce níže jsou znázorněny jejich nejvýznamnější rozdíly.

Tradiční marketing Guerilla marketing
Původ zkušenosti a dovednosti manažerů psychologie a vnitřní touha
Vyjádření „co MY děláme“ „co VÁM přineseme“
Cílení reklam plošné, masy lidí konkrétní, malé skupiny
Investice náročný na finance náročný na čas, energii a kreativitu
Měření úspěchu větší obrat, větší návštěvnost webové stránky zisk

Proč využít právě guerilla marketing?

Rozdíl mezi tradičním a guerilla marketingem už znáte. Podívejte se na další důvody, proč si vybrat právě ten druhý z nich:

  • Kreativa je důležitější než peníze
  • Nemusí být finančně náročný
  • Neexistují žádná pravidla ani vzorce, vše spočívá jen na vaší kreativitě
  • Dokáže zaujmout velký počet lidí
  • Virálně se šíří, címž zviditelňuje firmu a zvyšuje o ní a jejich produktech povědomí 
  • Velká popularita přináší zisk, který může i několikanásobně převýšit náklady

Zásady úspěšného guerilla marketingu

Pokud vás guerilla marketing oslovil a přemýšlíte, že tuto metodu vyzkoušíte, určitě nezapomeňte na tyto důležité prvky:

  • Překvapivost
  • Originalitu
  • Flexibilitu
  • Humornost
  • Nečekanost
  • Kreativitu
  • Inovativnost

Taktiky guerillového marketingu

Guerilla útočí na trh ve třech krocích:

  1. Udeří na neočekávaném místě
  2. Orientuje se na přesně vytipované cíle
  3. Co nejdříve se stáhne zpět

Typy guerillové marketingu

Existují různé typy guerilla marketingu. Mezi ty nejznámější patří:

Ambient marketing

Jde o reklamu, která je umístěna na neobvyklém až šokujícím místě. Má silný potenciál zaujmout spotřebitele, ale je nutné dávat si pozor na legálnost umístění reklamy.

Příkladem může být autobusová zastávka, která se změnila na pokoj pro Barbie. Útulná růžová Barbie zastávka je určitě místo, kde dívky rády stráví své čekání na autobus. Zároveň má velký potenciál, že se z ní stane „instaspot“ a osloví tak další lidi.

Ambush marketing

Tato metoda využívá hromadné společenské události. Organizace se ale nestává oficiálním sponzorem události, namísto toho se chová jako jakýsi parazit. Firmy to dělají často například na sportovních soutěžích, kde na dresy sportovců umístí své logo. Tento výraz se zároveň používá v případech, kdy jedna firma reaguje svojí reklamou na reklamu jiné firmy.

Například firma Apple přišla s billboardem propagujícím jejich iPody, z nichž barvy jakoby stékají dolů. Firma s bytovými doplňky Rona vytvořila billboard, který navazuje na ten od Applu tak, že do kbelíků chytá barvu z iPodů. Rona zároveň přidala text, který říká: „Recyklujeme i pozůstatky barev.“

Buzz marketing

Buzz marketing se snaží vytvořit kampaň, kolem níž vznikne rozruch. Reklama a produkt se má spojit s příjemným a zajímavým zážitkem, o kterém lidé chtějí dále vyprávět například svým známým.

Příkladem mohou být paličky od nanuků ve tvaru zubního kartáčku. Přesně takto lidem firma Colgate připomněla, aby si nezapomněli umývat zuby.

Flash mob

Velkou skupinu lidí, která z ničeho nic začne předvádět nacvičenou choreografii na veřejnosti nazýváme flash mob. Toto představení může být vtipné, bizarní či absurdní a bez nějakých komentářů končí stejně nečekaně, jako začalo. Účastníci se jednoduše rozptýlí pryč mezi dav.

Výborným příkladem flash mobu, který kolemjdoucí jen tak nepřehlédnou, může být „představení“ společnosti Sony Ericsson v Barceloně. V rámci něj skákaly stovky lidí na míči, což člověk v ulicích každý den jen tak neuvidí.

Virální marketing

Tento typ působí hlavně na sociálních sítích. Snaží se vytvořit obsah natolik zajímavý, že si ho budou lidé navzájem sdílet.

Toto se podařilo dosáhnout firmě Coca Cola, která rozmístila po Americe pár automatů, ze kterých se nepřestaly valit láhve slazené vody, i přesto, že za ně nikdo nezaplatil. Spontánní reakce lidí na automat po celou dobu zachycovaly skryté kamery. Ty můžete vidět v tomto videu.

Další příklady guerilla marketingu

Nivea krém proti celulitidě

Nivea využila sedačku, která má z poloviny texturu celulitidy. Druhou polovinu má zcela hladkou a na ní nápis „NIVEA“. Taková reklama je interaktivní a zároveň velmi dobře znázorňuje účel produktu netypickým způsobem.

Spolu zhubneme

Guerilla marketing může být úspěšný i ve formě plakátu. Každým odtrhnutím kontaktního lístku lidé pomáhají ženě, aby zhubla.

Reklama na zastřihovač chloupků

Originální způsob, jak představit lidem svůj produkt a přitom je pobavit.

Deodorant od Axe

Ženy nahánějící muže, který je navoněný Axe sprejem. I takto se dají přetvořit běžné předměty kolem nás.

Bezpečnostní skla 3M

Firma 3M dává najevo, že má ohromně pevné sklo. Dokonce tak pevné, že ochrání hromadu peněz na autobusové zastávce.

Ikea

Optická iluze. Skvělý způsob, jak upoutat pozornost lidí. Ikea ukázala, jak je možné využít úložný prostor a na znázornění obsahu šuplíků použila schody.

„Když to není hodno novin, není to Guerilla“ – Drew Neisser, CEO Renegade Marketing

Chcete vybojovat
více objednávek?

odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
^