Je odvážný. Je drzý. Je originální. Kde běžné taktiky nezabírají, přichází guerilla marketing. Pokud jste už tento výraz slyšeli, ale stále nevíte, co to je, jste na správném místě.
Guerilla marketing je cenově dostupná marketingová strategie, která poutá pozornost svou nekonvenčností a vzbuzuje masový zájem o produkt.
Guerilla marketing se využívá i v Česku. Skvělým příkladem je obří ledová koule, která se jednoho letního dne objevila ve vojenském areálu v Milovicích. Tuto skvělou buzz marketingovou kampaň měla na svědomí společnost Jäggermeister. Co bylo jejím poselstvím se dozvíte v následujícím videu.
Původně španělské slovo „guerilla“ lze přeložit jako „malá válka“. Guerillové taktiky ve válce znamenaly překvapivý útok, přepad, nájezd či únos partyzány. Marketingu sice nejde o žádné násilí, ale snaží se zamířit na publikum v nečekaných situacích. I malé firmy mají takto možnost zaútočit na konkurenci pomocí vtipných a překvapivých reklam. Nemusí je to přitom vyjít draho.
Kdysi byl guerillový marketing využíván zejména menšími podniky, které neměly dostatek financí na větší reklamní kampaně. Podniky využívají guerilla marketing, když chtějí vytvořit působivou reklamu s nízkým rozpočtem. Při tomto způsobu propagace je totiž nejdůležitější kreativita, ne peníze. Dnes však tyto taktiky využije s oblibou i velká korporace nebo marketingová agentura, která se snaží najít inovativní způsoby, jak zaujmout.
Reklama se zaměří na vybranou cílovou skupinu v jejím přirozeném prostředí. Nejde ale o žádné roznášení letáků. Neexistují pravidla ani vzorce. Často svou originalitou přináší úsměv na tváři a vyžaduje zapojení spotřebitelů, čímž jim může vytvořit nezapomenutelný zážitek. Za dobrý guerillový marketing se považuje ten, který se virální šíří internetem a lidé o něm všude povídají.
Díky takové sledovanosti získává podnik velkou popularitu a tím i nové zákazníky. Zisk tak může několikanásobně převýšit náklady na marketing.
Nevíte, jak se guerilla marketing liší od tradičního marketingu? V tabulce níže jsou znázorněny jejich nejvýznamnější rozdíly.
Tradiční marketing | Guerilla marketing | |
Původ | zkušenosti a dovednosti manažerů | psychologie a vnitřní touha |
Vyjádření | „co MY děláme“ | „co VÁM přineseme“ |
Cílení reklam | plošné, masy lidí | konkrétní, malé skupiny |
Investice | náročný na finance | náročný na čas, energii a kreativitu |
Měření úspěchu | větší obrat, větší návštěvnost webové stránky | zisk |
Rozdíl mezi tradičním a guerilla marketingem už znáte. Podívejte se na další důvody, proč si vybrat právě ten druhý z nich:
Pokud vás guerilla marketing oslovil a přemýšlíte, že tuto metodu vyzkoušíte, určitě nezapomeňte na tyto důležité prvky:
Guerilla útočí na trh ve třech krocích:
Existují různé typy guerilla marketingu. Mezi ty nejznámější patří:
Jde o reklamu, která je umístěna na neobvyklém až šokujícím místě. Má silný potenciál zaujmout spotřebitele, ale je nutné dávat si pozor na legálnost umístění reklamy.
Příkladem může být autobusová zastávka, která se změnila na pokoj pro Barbie. Útulná růžová Barbie zastávka je určitě místo, kde dívky rády stráví své čekání na autobus. Zároveň má velký potenciál, že se z ní stane „instaspot“ a osloví tak další lidi.
Tato metoda využívá hromadné společenské události. Organizace se ale nestává oficiálním sponzorem události, namísto toho se chová jako jakýsi parazit. Firmy to dělají často například na sportovních soutěžích, kde na dresy sportovců umístí své logo. Tento výraz se zároveň používá v případech, kdy jedna firma reaguje svojí reklamou na reklamu jiné firmy.
Například firma Apple přišla s billboardem propagujícím jejich iPody, z nichž barvy jakoby stékají dolů. Firma s bytovými doplňky Rona vytvořila billboard, který navazuje na ten od Applu tak, že do kbelíků chytá barvu z iPodů. Rona zároveň přidala text, který říká: „Recyklujeme i pozůstatky barev.“
Buzz marketing se snaží vytvořit kampaň, kolem níž vznikne rozruch. Reklama a produkt se má spojit s příjemným a zajímavým zážitkem, o kterém lidé chtějí dále vyprávět například svým známým.
Příkladem mohou být paličky od nanuků ve tvaru zubního kartáčku. Přesně takto lidem firma Colgate připomněla, aby si nezapomněli umývat zuby.
Velkou skupinu lidí, která z ničeho nic začne předvádět nacvičenou choreografii na veřejnosti nazýváme flash mob. Toto představení může být vtipné, bizarní či absurdní a bez nějakých komentářů končí stejně nečekaně, jako začalo. Účastníci se jednoduše rozptýlí pryč mezi dav.
Výborným příkladem flash mobu, který kolemjdoucí jen tak nepřehlédnou, může být „představení“ společnosti Sony Ericsson v Barceloně. V rámci něj skákaly stovky lidí na míči, což člověk v ulicích každý den jen tak neuvidí.
Tento typ působí hlavně na sociálních sítích. Snaží se vytvořit obsah natolik zajímavý, že si ho budou lidé navzájem sdílet.
Toto se podařilo dosáhnout firmě Coca Cola, která rozmístila po Americe pár automatů, ze kterých se nepřestaly valit láhve slazené vody, i přesto, že za ně nikdo nezaplatil. Spontánní reakce lidí na automat po celou dobu zachycovaly skryté kamery. Ty můžete vidět v tomto videu.
Nivea využila sedačku, která má z poloviny texturu celulitidy. Druhou polovinu má zcela hladkou a na ní nápis „NIVEA“. Taková reklama je interaktivní a zároveň velmi dobře znázorňuje účel produktu netypickým způsobem.
Guerilla marketing může být úspěšný i ve formě plakátu. Každým odtrhnutím kontaktního lístku lidé pomáhají ženě, aby zhubla.
Originální způsob, jak představit lidem svůj produkt a přitom je pobavit.
Ženy nahánějící muže, který je navoněný Axe sprejem. I takto se dají přetvořit běžné předměty kolem nás.
Firma 3M dává najevo, že má ohromně pevné sklo. Dokonce tak pevné, že ochrání hromadu peněz na autobusové zastávce.
Optická iluze. Skvělý způsob, jak upoutat pozornost lidí. Ikea ukázala, jak je možné využít úložný prostor a na znázornění obsahu šuplíků použila schody.